V obou případech havárie nikdo nepřežil.
Boeing je světovým největším producentem letadel. Firma se v posledních letech orientuje i na kosmické projekty. Ethiopeian Airlines jsou státním podnikem a hlavním leteckým dopravcem země.
Nekteré symptomy obou havárií ukazují, že by se mohlo jednat o systémovou chybu.
Obě nehody již mají za sebou vydání předběžných vyšetřovacích zpráv podle kterých je spojují podobné technické symptomy prvotní příčina, tj. chybný snímač letových dat a včetně proudění vzduchu, který poté chybně startuje automatický stabilizátor a taky náhlá ztráta výšky a konfigurace pádu.
Souvisí spolu etiopská a indonéská nehoda?
Z předběžné zprávy nehody letadla Lion Air vyplývá, že během osudného letu správně nefungovalo čidlo výškoměru a letecké rychlosti, které automatickým stabilizačním systémem vyvolalo pohyb letadla k zemi. Posádka se pohyb snažila korigovat. Zpráva neuvádí jestli posádka letounu postupovala dle pravidel a automatický stabilizační systém správně vyřadila z provozu.
Žaloba proti Boeingu ovšem firmu napadá z nedbalosti. Obvinění říká, že sensory letadla poskytla nesprávná letová data vedoucí k nesprávnému zapojení automatického stabilizačního systému stejně jako z nedostatečné instruktáže Boeingu pilotům, jak zvládat tuto situaci.
V případě etiopské katastrofy ovladač kontrolující letový úhel horizontálního stabilizátoru etiopského letadla byl v plné pozici “dolů”.
Etiopské letadlo podle zprávy podléhalo automatickému povelu poklesu bez korespondujícího pohybu stabilizátoru, což je v souladu s vypnutím vypínačů stabilizátoru. Zpráva etiopského letadla potvrzuje, že piloti byli informování o nových procedurách, které Boeing zavedl po havárii Lion Air. Podle etiopské ministryně dopravy Dagmawit Mogesové posádka opakovaně provedla všechny procedury producenta, ale nebyla schopna letadlo kontrolovat.
Některé zprávy etiopské havárie ale ukazují i pochybení pilotů v podobě nepřiměřené rychlosti letadla. Ten mohl komplikovat srovnání směru letu letadla po vypnutí automatického stabilizátoru kormidlující letadlo k zemi.
Boeingu hrozí pokles poptávky po hlavním produktu, 737 MAX
Boeing připravuje aktualizaci softwaru řízení a stabilizace letu. Podle ní by měla chybná letová čidla řídit automatický stabilizátor pouze v případě shody jejich dat. Současně by v případě manuálního řízení měl být automatický stabilizátor odpojen. Očekává se, že by letadla 737 MAX mohla být připravena k provozu možná od května.
Modelová řada letadel 737 MAX momentálně je hlavním produkčním a prodejním tahounem Boeingu. Pozastavení aktivity 737 MAX tak vzbuzuje nejistotu výsledků celé firmy.
Obě nehody a odstávka aktivity letadel 737 MAX vedou k narušení důvěry jejich bezpečnosti. Řada aerolinek váhá se zakázkami tohoto typu letadel a rovněž zvažuje požadavky kompenzace škod a ušlých zisků kvůli odstávce letadel 737 MAX. Některé aerolinky již objednávky těchto letadel Boeingu zrušily. To poškozuje výhled tržeb, zisků a výsledků Boeingu a tím i jeho akcie.
Nejistota Boeingu stlačuje i akcie jeho dodavatelů
Společnost je taky pod mnohem větší kontrolou veřejnosti a odborníků. Stoupl tak tlak na korporaci, aby rychle podpořila důvěru v bezpečnost těchto letadel.
Největší brzdou indexu Dow Jones Industrial Average byly v pondělí 8.4. akcie Boeingu. Akcie firmy klesly 4,4 % v odpovědi na zprávu firmy, že omezí produkci letadel typu 737 MAX.
Po havárii akcie korporace spíše stagnují s tím, jak investoři čekají na další vývoj vyšetřování obou havárií, hledání jejich spojitostí a nápravných opatření Boeingu obnovujících důvěru veřejnosti ve svá letadla. Den po katastrofě akcie firmy ztratily 10 %.
Nesnáze Boeingu nepříznivě dopadají také na dodavatele Boeingu. Akcie Spirit AeroSystems a Triump Group končiliy pondělní obchodní seance ve ztrátách 5,1 % resp. 6,2 %.