Akcie

Makroekonomické události USA: Index spotřebitelského sentimentu Conference Board v prosinci nečekaně klesl

Středa 6. leden 2021 23:28

Index spotřebitelského sentimentu Conference Board Spojených států amerických v prosinci klesl na 88,6 bodů z 92,9 bodů (revize z 96,1 bodů) v listopadu, trh čekal jeho růst na 97,0 bodů. Pokles spotřebitelské nálady byl způsoben pádem podindexu současné situace na 90,3 bodů z 105,9 bodů v listopadu. Podindex očekávání naopak vzrostl na 87,5 bodů z 84,3 bodů (revize z 89,5 bodů) v listopadu. Index spotřebitelského sentimentu je z dlouhodobého pohledu průměrný, za maximy loňské zimy před úderem koronaviru zůstává značně oslaben.

USA: Index spotřebitelského sentimentu Conference Board (12 2020, v bodech)

Skutečnost
:   88,6
Očekávání
:    97,0
Předchozí
:    92,9 (revize z 96,1)

Index současné situace spotřebitelského sentimentu Conference Board
 (12 2020, v bodech)

Skutečnost
:   90,3
Očekávání
:      -
Předchozí
:     105,9

Index očekávání spotřebitelského sentimentu Conference Board
 (12 2020, v bodech)

Skutečnost
:  87,5
Očekávání
:     -
Předchozí
:   84,3  (revize z 89,5)

Rozbor
: Snížená hodnocení současné situace respondentů se týkají hodnocení ekonomické situace a trhu práce. Naopak výhled ekonomiky, trhu práce a příjmů se vůči listopadu poněkud zlepšil. Lynn Franco, ředitel organizace Conference Board k výsledkům řekl: “ Hodnocení spotřebitelů současné situace se v prosinci ostře zhoršilo s tím jak oživení COVID-19 zůstává brzdou důvěry. V důsledku toho záměry dovolených spotřebitelů, které se v říjnu značně zlepšily se snížily. Na druhou stranu s tím, jak spotřebitelé nadále zůstávají doma, záměry kupovat domácí spotřebiče vzrostly. Celkově se zdá, že růst ve čtvrtém čtvrtletí dále oslabil a spotřebitelé nepředpokládají, že by ekonomika začátkem roku 2021 získala jakýkoukoliv významou sílu.

Hodnocení
: Po dubnovém pádu spotřebitelské nálady a její květnové stabilizaci v červnu důvěra lidí vzrostla více než se čekalo s podporou hlavně silnějšího hodnocení současné situace i zlepšeních očekávání. V červenci a srpnu ale pád očekávání spojený s patrně s vzedmutím případů koronaviru hlavně v jižních státech USA nečekaně značně stáhl spotřebitelský sentiment do poklesu. Spotřebitelská nálada se tak přiblížila minimu hlavního koronavirového šoku z dubna. Za maximy zimy před úderem koronaviru zůstával velmi oslaben, přesto na hladinách dlouhodobého průměru. Září pak ukázalo razantní vzestup morálky domácností patrně s poklesem případů koronaviru a vědomím, že společnost nesnáze zvládnou i ekonomicky. V říjnu, listopadu a prosinci přes slibné signály zkoušek koronavirové vakcíny ale vzestup infekcí koronaviru a uzavírání ekonomik spotřebitelskou náladu opět přibrzdilo zpět k dlouhodobému průměru.

Oživení ekonomiky spojené s podporou ekonomiky státem a centrální bankou a robustním růstem akciových trhů by mělo spotřebitelskou morálku posilovat a podobně i pokles nebezpečí pandemie koronaviru v budoucnu vzhledem k očekávání účinné vakcíny již od příštího roku. Na druhou stranu slabost ekonomiky a trhu práce a tím i příjmů na lidi bude ještě doléhat, aktuálně pak růst nákaz koronavirem.

Chcete dostávat nejnovější informace?

Stačí zadat váš e-mail a následně potvrdit souhlas.

Naše produkty a služby

SFG Investment

Finin group s.r.o. je součástí skupiny SFG holding a.s., proto budete přesměrování na nové webové stránky.

Přejít na nový web